23 oktober 2014

Nyttiga Banancookies

Gjorde ett lite experiment med en lite nyttigare kaka idag, då jag hade två mogna bananer som behövde användas. Kakorna innehåller inget tillsatt socker förutom det som finns i honungen och chokladen, och inga ägg eller mjöl.
Dom blev nötiga och saftiga och smakar inte särskilt mycket banan, ett ganska mättande mellanmål, som inte är alltför onyttigt.
 

 

2st Bananer mogna
2-3msk Jordnötssmör
2,5dl Mandel eller Hasselnötter
1-2tsk Honung
1-2tsk Chiafrö
5msk Havregryn
75g Mörk choklad
 
Jag hackade nötterna och chokladen och Chiafröna i min lilla juicemixer grovt.
Sedan mixade jag bananerna, honungen och jordnötssmöret för sig.
Slutligen blandade jag allt i en separat skål och rörde ner havregrynen.
Klicka upp 10-12st klickar på en bakplåt dom behåller sin form i ugnen och flyter inte ut.
Grädda i ca10-12min i 200grader.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: