24 november 2014

Ljusgjutning

Nu när det närmar sig jul så kan det vara bra att ha lite "gå-bort"presenter redo.
Jag har en pysseldejt med en kompis nästa vecka då vi tänkte gjuta lite doftljus i burkar mm.
Har vanlig ljusmassa ifrån Panduro också tänkte jag hälla i lite doftolja, jag tycker det är finast med vita ljus så jag kommer nog inte färga dem. Har dock för mig att man måste tillsätta sådant vitt pulver (titanoxid?) för att de ska bli riktigt vita.
 
Om man maskerar med tejp och spraymålar vanliga glasburkar med guld eller kopparfärg, och fäster en knopp på locket så får du ett lyxigare intryck.

Gå på loppis och hitta små billiga glas och porslinsskålar.

Dekorera vanliga glasburkar med jute och spets mm.


 
Med strass och pärlor kan man pimpa det ordentligt.

Det blir fint att klä en burk med en bit spetsgardin och sedan spraymåla med vit färg, när man tar av gardinen så blir det ett fint sirligt mönster kvar.

Gör konstnärliga skapelser av loppisfynd.

Man kan göra egna braständare av kottar som man bundit en bit veke i och doppat i stearin, gratis naturmaterial och man kan göra och ge bort till dem som har kamin, gör ju inget om dom också har lite doft.

 
Ett snabbt och superenkelt tips är att tejpa Washitejp (mönstrat papperstejp) på burken, dom har ett fint ljusgenomsläpp dessutom.


Många gånger är det enkla det finaste.


Konservburkar är inte heller så dumt, gillar när det är saker man faktiskt har hemma och som inte kostar skjortan.

Jag som gillar det romantiska kan ju inte låta bli att gilla dessa, jag har tidigare köpt söta små koppar på loppis och gjutit i, man kan ju använda koppen igen eller gjuta nya ljus i den. Låt inte mormors gamla finservis stå i skåpet och skräpa.

Lite guldfärg med hjälp av en porslinsguldpenna eller för lite upphöjd effekt reliefpasta, finns på bla Panduro, ser fint och lite orientaliskt ut.
 
Man kan dessutom göra det tillhörande locket lite fint med hjälp av decoupagelack och servetter, denna gjorde jag förra året.

 

Inga kommentarer: