27 december 2014

Jordnötsbitar & rödkålssallad


Denna julen hann jag minsann göra två sorters julgodis, som vanligt så letar jag recept på nätet men det slutar alltid med att jag gör en egen kombination.  Ibland lyckas jag, ibland inte, gjorde glöggtryfflar som aldrig stelnade utan fick ätas med sked, men jordnötsbitarna blev jag nöjd med. 



200g smör
2dl jordnötssmör
ca2dl florsocker
ca200g mörk choklad

Smält smöret och jordnötssmöret i en kastrull på låg temperatur.
Ta grytan från spisen och rör ner florsockret, rör tills du får en slät massa. Klä en form ca 20x30cm med bakplåtspapper och häll i jordnötsmassan. Låt stelna innan du smälter chokladen och breder på. Kanske är det en fördel att skära upp dem i rutor innan man kyler för det var lite svårt att få till fina bitar när chokladen stelnat. Förvaras kallt.


Gjorde också lite rödkålssallad med äpple, riven morot och valnötter. Till den gjorde jag en dressing av färskpressad apelsin, honung, balsamvinäger och olivolja. 
Gott efter all tung julmat.

Carolin

Inga kommentarer: