15 januari 2015

Banan Kladdkaka / Brownie

Är inne i en bakperiod och jag gillar ju att testa fram egna varianter, eftersom jag försöker undvika socker och mjöl så kommer här en lite nyttigare variant som blev riktigt bra. Tror att den kommer bli ännu godare efter en natt i kylskåpet. Som vanligt förvånar det mig att det inte märks att där är banan i, och hur saftiga och mustiga kakor med banan blir.
 
Banan Brownie
3st mogna bananer
100g smör
1/2dl lättsockrat äppelmos (gärna hemgjort)
1dl sockerersättning typ stevia elr liknande
2ägg
1tsk bakpulver
2,5dl mandelmjöl
1dl kakao
vaniljessens eller arom
mörk choklad till topping
valnötter till topping
 
Jag mixade mitt i en liten juicemixer men det går lika bra i en vanlig mixer, eller att mosa bananen för hand.
Häll bananerna, äggen och äppelmoset i mixern och kör till en slät smet.
I en annan bunke blandar du mandelmjöl, kakao, socker, vanilj och bakpulver.
Smält smöret och häll över mjölblandningen och rör ihop.
Häll till sist bananmixet över mjölröran och rör ihop det till en rätt lös smet.
Häll upp i en pappersklädd form, jag hade en på 20x30cm men det hade nog varit bättre med en 20x20cm för min kaka blev inte så hög.
Strö på mörka choklad pluppar eller grovhackad choklad och valnötter.
In i ugnen på 175grader. Stor form ca30-35minuter, men i en 20x20cm form kan det behövas några minuter mer för att bli genombakt. Samtidigt ska detta vara en rätt blöt och kompakt kaka så den ska inte stå inne så länge att den blir torr. Göres med fördel dagen innan.
Serveras med grädde =)
 
 
Carolin

Inga kommentarer: